Spierpijn

Oeh auw! Spierpijn!

Spierpijn, ik voel het nu al weer! Vanmorgen heb weer een les Power shape op de sportschool meegedaan. Gezien ik nog niet zo geoefend ben als de andere mede-shapers, heb ik (voor mij gevoel) rustig aan gedaan.

Toch voel ik het weer opkomen; de tegenzin van de pijnlijke Toilet bezoeken “hoe ga ik weer opstaan?!”. De herinnering dat je met autorijden, door de bochten toch wel degelijk buikspieren gebruikt verrast me ook elke keer weer na intensieve buik-sessie.

Maar waardoor ontstaat spierpijn nu eigenlijk? Wat is het nou precies en wat kan je er aan doen? En beter nog is het te voorkomen?

 http://healthygoodlife.nl/spierpijn/

Het ontstaan van spierpijn

Spierpijn ontstaat over het algemeen na het overmatig belasten van de spieren. Vaak zijn dit bewegingen waar deze spieren niet op getraind zijn. Het kan zo maar zijn dat de volgende week de zelfde oefeningen minder spierpijn op leveren.

Spierpijn ontstaat tijdens de overbelasting, er direct na, of pas na één of twee dagen. Er is meer kans op spierpijn bij het uitblijven van een warming-up voorafgaand aan de spierinspanning.

 http://healthygoodlife.nl/spierpijn/ Spierklachten ontstaan niet alleen maar door het sporten. Langdurig een berg aflopen kan spierpijn veroorzaken door het uitrekken van de spier. Het langdurig in een zelfde houding zitten of staan kan ook spierpijn geven. Denk maar aan rugklachten bij een lange autorit, of lang in een rij staan. Ook kan er spierpijn ontstaan na het ontwikkelen van koorts. Het lichaam spant de spieren aan om de lichaamstemperatuur omhoog te krijgen. Inspanning geeft warmte.

Wat is Spierpijn

Lang is er gedacht dat door overmatige belasting van de spieren, een ophoping van afvalstoffen ontstaat, met name melkzuren. Dit geeft een stijfgevoel, en een branderig gevoel bij bewegen. Er kunnen zelfs kramp aanvallen ontstaan. Dit is bij spierpijn tijdens het sporten deels het geval. Melkzuur productie gaat tijdens het sporten sneller dan de afvoer hiervan. Na het sporten neemt de productie van melkzuren af, en word de overmatige melkzuren die nog aanwezig zijn in de spieren  afgevoerd door de snelle bloedcirculatie.

 http://healthygoodlife.nl/spierpijn/ De spierklachten die later optreed is het gevolg van kleine beschadigingen aan de spieren door overbelasting. De interne eiwitstructuur van de spier is verstoord. Er treden tegelijkertijd kleine ontstekingsreacties op in de spier, dit om de spier weer te herstellen. De spier zwelt wat op, doordat er meer water vastgehouden word. De spier kan 5 tot 10% dikker worden. Door het vocht kan de spier minder goed kracht leveren. Soms levert de spier tijdens de ophoping nog maar de helft van zijn kracht.

Wat te doen tegen Spierpijn

Ondanks de Warming-up heb ik toch spierpijn, “wat Nu ?”

Soms moet je de pijn in de spieren gewoon ondergaan, het hoort er een beetje bij om tot de spierpijn vrije spierconditie te komen. Belangrijk is dat je de spieren de tijd geeft om te herstellen. Het is niet de bedoeling dat het bewegen vermeden moet worden, actieve rust dus. Bewegen is belangrijk om de circulatie  van het bloed in de spieren te stimuleren, zodat het herstel bespoedigd.  Pijnstilling kunnen het bewegen vergemakkelijken, maar forceer dit niet.

Het wrijven op de spier kan ook de klachten verminderen. Er zijn meerdere middeltjes op de markt die beweren dat het de spierklachten verhelpt. Zoals massage oliën, spier creme’s, middelen om plaatselijk te verdoven, en zelfs speciale spierpleisters. Over de werking hiervan zijn de meningen verdeeld. Ook kunnen deze smeersels huidirritatie veroorzaken.

Over het algemeen is de spierpijn 24 tot 48 uur na de inspanning het hevigst, en neemt daarna weer geleidelijk af. Warmte door een warmte-pack of een warme douche kunnen samen met pijnstilling verlichting geven bij spierpijn. Toch is het vaak gewoon afwachten en de spierpijn doorstaan.

 http://healthygoodlife.nl/spierpijn/

Wanneer naar de Huisarts?

Indien er spierklachten zijn ontstaan, zonder aanwijsbare oorzaak, in combinatie met andere klachten of een tekenbeet in het verleden, is het van belang contact op te nemen met uw huisarts. Indien de spierpijn veroorzaakt door zware inspanning langer dan een week aanhoud, of er geregeld spraken is van kramp is  het verstandig om uw huisarts te raadplegen

Weer vol goede moed Sporten!

Nou dit geeft me moed! ik ga van vandaag nog 48 uur moeilijk zitten, lopen en het toilet bezoek zal wat langer duren. Maar ik heb voor het vooruitzicht dat het van zelf overgaat. Ook is het verstandig om wekelijks te blijven shapen op de sportschool zodat mijn spieren er aan gewend raken, en er geen overbelasting van mijn spieren ontstaan.

Dus zie je iemand  met een pijn verdrongen gezicht in een auto de bocht omrijden, zou het zomaar kunnen zijn dat die gene overmatige buikspier inspanning heeft gehad.

Het kan zo maar zijn, dat ik dat ben!

Annemieke

Bron: o.a. Thuisarts.nl en  Gezondheidsnet.nl
http://www.paypro.nl/producten/Fit-in-4-Minuten_Video_Coaching_Programma/35012/61296
Ontdek een strakker lijf in 4 minuten

 

 


Bekijk hier de beste ondersteuning voor je spierontwikkeling op 100% natuurlijke basis? 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *